HAMPA

مصرف گرایی چیست؟

فروشگاه بانه حراج در زمینه عرضه انواع لوازم خانگی بوش، بکو، هیتاچی، سامسونگ و سونی فعالیت می کند. خرید بهترین و ارزان ترین لوازم خانگی در ایران از فروشگاه بانه حراج

مصرفگرایی، پسماندن و فرهنگ پس ن ماندن

روزگاری بود که تولید و مولدبودن ارزش تلقی میشد و هرکسی سعی میکرد در زندگی روزمره خود در یک زمینه تولیدکننده باشد اما امروزه ارزش در مصرف و خرید بیشتر و لاکچری تر معنا میابد.

 انسان را که در ابتدا حق انتخاب داشت که حتی خودش تولید  کند یا بر اساس های نیاز واقعی اش مبادله یا خرید داشته باشد.اما به تدریج به جایی رسید که دیگر هیچ قدرت و اختیاری از ‏خود ندارد و تبدیل به یک انسان کوکی شده است. به قول متفکران داشتن جای بودن را گرفته و انسان ها به فکر انسان ‏بودنشان نیستند بلکه به فکر هرچه بیشتر داشتن هستند و همه چیز را با پول و کالا می سنجند.

مصرف‌گرایی یعنی خرید هرچه بیشتر و مصرف هرچه بیشتر توام با دور ریختن هرچه بیشتر کالاها در سراسرجهان، نظام سرمایه داری انسان را  به یک انسان کوکی تبدیل کرده و ‏با کمک ابزار رسانه دچار احساس نیاز و ایجاد نیاز کاذب کرده است و برای او نیازسازی میکند.

اگر تولیدات،کیفیت بالایی داشته باشد حداقل جایی برای تفکر و انتخاب بهتر بود ولی نظام سرمایه داری می خواهد که تولیداتش بی کیفیت و ‏کم دوام باشند تا زودتر دور ریخته شوند و بلافاصله مدل جدیدتر خریده شود. سرعت تغییرات در تولید و تولید بی کیفیت می تواند باعث گسترش مصرف گرایی شود و سود بیشتری برای سرمایه داری ایجاد کند. خود انسان هم با انفعال و مدگرایی اش به ‏این فرایند کمک می کند و این چرخه همچنان ادامه پیدا می کند. ‏

سرمایه داری اول احساس نیاز کاذب ایجاد و بعد کالایی برای پاسخ به آن نیاز کاذب تولید می کندمصرف را می توان به نظر یک افیون یا مسکن تلقی کرد. آدم مصرف گرا هر روز به دنبال این است که چه چیزی جدید آمده ‏و چه چیزهایی را باید بخرد و چه چیزهایی را دور بریزد.

مساله مصرف گرایی به این سطح هم محدود نماند و در حال حاضر در جوامع امروزی «ما مصرف می‌کنیم و مصرف می‌شویم، پس هستیم» . این بدان معناست که نیازهای کاذب در جامعه سربرآورده‌اند. باید بین نیازهای کاذب و نیازهای ضروری فرق گذاشت. سرپناه داشتن و داشتن امکانات مورد نیاز برای زندگی مصرف‌گرایی نیست. امکانات مورد نیاز برای زندگی در عصر جدید می‌تواند به صورت نیاز به تکنولوژی باشد و این را نمی‌توان مصرف گرایی نامید.

متأسفانه همه ما ید طولایی در مصرف گرایی داریم. مصرف‌گرایی در همه جنبه های زندگی میتواند وارد شود.

به نظر میرسد ما ارزش خیلی از چیزها را به خوبی نمیدانیم حتی؛

▪️ ارزش روابطمان با برخی آدم ها

▪️ارزش منابعی که مصرف میکنیم

▪️ارزش تجربیاتی از حرکت در مسیرهای متفاوت زندگی به دست میاوریم

▪️ارزش اینکه میتوانیم نفس بکشیم و هوای دوربرمان

▪️ اینکه میتوانیم از ته دل بخندیم

 ▪️خوب بخوابیم

▪️با لذت غذا بخوریم و هزاران هزار چیزهای ارزشمند دیگر و

▪️دریک جمله ما ارزش زندگی

واقعی را نمیدانیم.

میدانید چرا؟

 ⏪چون راحت به دستمان میایند راحت هم کنارشان میگذاریم و پسماندشان میکنیم.

 ⏪ماییم که فرهنگ پسماندن و زباله شدن را می سازیم و همه ما هر روز در نهادینه شدن این فرهنگ تلاش بسیار میکنیم و بهتر است بگوییم خود بخشی از آن شده‌ایم.

⏪بیایید یکبار هم که شده به طور عمیق تر نگاه به مسیری بیاندازیم که پسماندهای خانه و شهر و تمام زندگیمان را به وجود آورده اند و تبدیل به بحرانی شده اند وکه شاید میتوانست به این مرحله نرسد.

⏪ هر روزه آدم های زیادی به زباله دانی روابطمان پرتاب میشوند، همانطور که باقی مانده غذاها و لباس های چند بار پوشیده و وسایل از مد رفته مان در هم و برهم به بیرون خانه میاندازیم.

▪️اما چه شده که زندگی و روابطمان این همه ضایعات و زباله دارد؟!

 ▪️چرا به جای شکوفایی و عشق و انسانیت این همه خشم و اضطراب و کینه و عداوت و دشمنی پس انداخته ایم.

▪️ بایدچه مسیری را طی کنیم تا مجبور به حذف آدم و مسیرهایی نشویم که به تجربیات مفید ما در زندگی افزودند.

▪️در یک عبارت چگونه در ظاهر و باطن زندگی رفتار و منشی را پیش گیریم که بی پسماند یا حداقل با دلایل محکم، کم پسماند باشیم و هیچ چیز و هیچ کسی نادیده نگیریم.

▪️چگونه آنقدر مهارت و خردورزی خود را بالا ببریم تا پسماندی ایجاد نشود و حال که ایجاد شد، دیگر آن را پسماند محسوب نکنیم بلکه به آن به چشم یک طلای ارزشمند و قابل بازیافت بنگریم.

⏪سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است.

افراد دغدغه‌مند و متعهد در هر زمینه ای از زندگی تلاش می کنند تا سبکی را برگزینند که در مسیر اهداف مثبت جامعه و جهان حرکت کنند.

⏪این افراد منافع خود را همگام با منافع  تمام جامعه و جهان انتخاب می کنند. انتخاب های آن ها نه تنها باعث ارتقای خودشان، بلکه پیشرفت جهان نیز می شود.

⏪وقتی میگوییم سبک زندگی پاک و بی‌پسماند ممکن است اکثر ما یک برداشت ظاهری از آن داشته باشیم.

ساده ترین آن یعنی زباله‌ای دم در نگذاریم.

اما این مفهوم برابر با حرف آ در الفبای بی پسماندی است.

چند سوال؛

تا به حال به مفهوم پس ماند یا پس ماندن توجه کرده‌اید؟

پس نماندن چگونه است؟ اصلاپسماند چه معنایی دارد؟ زباله چیست؟زباله دانی چیست؟

 ⏪شاید دقیقا ندانیم اماچیزی که در وهله اول به ذهن خطور میکند، جاماندن است.

 عقب افتادن‌ و مهتر از همه پس زدن و کنار گذاشته شدن.

⏪این که ما انتخاب میکنیم تا کسی، چیزی پس بماند یااصلا پس نماند؛ یک مفهوم و تفکر عمیق است.یعنی لازم است در مواقع انتخاب بخاطر خودمان، راحتیمان و منافع شخصیمان؛

▪️شخصی، چیزی یا راهی را بدون دلیل حذف نکنیم.

 ▪️به همه چیز چیز با تامل و دقت بنگیریم.

▪️ دکمه خرد و حوصله مان را روشن کنیم و ببینیم تمام چیزهای اطراف ما از کجا آمده اند و به کجا میروند؟

⏪واضحتر بگویم یعنی ما چه میکنیم و چه میکنیم وچه میکنیم که اشیا و افراد دوربرمان پسماند و وامانده میشوند.

 چه اتفاقی میافتد که

به راحتی آنها را کنار میگذاریم‌.اندکی بیشتر تامل کنیم.